Et bilde sier mer enn tusen ord

Instagram er en bildedeligstjeneste som ble startet av Kevin Systrom og Mike Krieger i april 2010. Få år tilbake ble Instagram et av de største sosiale mediene. Appen legger sin hovedvekt på foto der bilder redigeres og deles slik at følgere kan se og respondere. Over flere år har Instagram utviklet seg til å bli suksessen appen i dag, og den er fortsatt i stadig utvikling.

it

I dag har Instagram over 600 millioner brukere, der 68% er kvinner og 32% er menn[1]. 90% av brukerne er under 35 år. Daglig blir appen besøkt av omtrent 75 millioner brukere, og 91% av det som postes er bilder mens 9% er videoer. Da hashtags ble innført i 2011 var dette et stort steg fremover da brukertallet økte drastisk. Denne oppfinnelsen gjorde det mye lettere for brukere å orientere seg på appen, spesielt ble det mye lettere å sortere bildene etter interesse. I tillegg var introduseringen av filtere i 2.0 oppdateringen andre halvdel av 2011 revolusjonerende for redigeringen av bilder. I samme oppdatering ble også en rekke andre nye redigeringsfunksjoner inkludert, blant annet bedre bildekvalitet, forskjellige rammer og rotasjon av biler ved kun ett klikk.

tabell

I begynnelsen var Facebook og Instagram konkurrenter, men seieren gikk etter hvert til Facebook ettersom denne appen har over en og en halv milliard aktive brukere, noe som er vanskelig å konkurrere med. Likevel vekket Instagram større og større interesse blant investorer; i 2012 kjøpte Facebook hele appen. Da Facebook overtok, var deres interesse å forenkle appen funksjonelt, noe som også var med på å øke antall brukere eksponentielt. De lagde også en rekke tilhørende apper for å gjøre Instagram mer interessant, som for eksempel Boomerang som i dag er den mest brukte av disse. Her blir fem fotografier sammensatt i en video. Facebook har også slike tilhørende apper som WhatsApp og Messenger. Andre konkurrerende apper er SnapChat og Twitter.

Funksjonelle fordeler førte til nye trender, som for eksempel selfien. Dette gikk ut på å ta et bilde med frontkameraet av sitt eget ansikt. Andre trender som har vært på Instagram er Ice Bucket Challenge der man tømmer en bøtte med iskaldt vann over seg, Manequin Challenge der en forsamling mennesker sammen konkurrerer og å likne mest på en utstillingsdokke og Kylie Jenner Lip Challenge som hovedsakelig handler om å ironisk ha like store lepper som instagramstjernen Kylie Jenner.

Kylie Jenner viser noe av appens omfang i verden ettersom hun hovedsakelig klatret mot toppen gjennom Instagram og i dag er et av verdens mest fremtredende ansikter. En stor del av brukerne bruker Instagram til å holde seg oppdatert om kjente personer og idoler.

Mange apper har de siste årene opplevd store endringer innen design for å tilpasse seg den moderne, minimalistiske og enkle trenden innen design. Man har forsøkt å fjerne unødvendige detaljer for å legge hovedfokuset på appenes funksjoner. Dette ble også gjennomført på Instagram, spesielt logoen fikk nylig drastiske endringer, noe folk ikke var fornøyd med fordi logoen var selve appens særtrekk; logoen gikk fra å være et retro-kamera til å være forenklet i så stor grad at den etter manges meninger ble mer utydelig. Hoveddesigneren av den nye logoen var Ian Spalter.

insta
Instagram kan deles inn i tre hoveddeler: øverst finner vi en header hvor appens navn står tydelig sammen med navn og logo. Headerens oppgave er å informere brukere om hvor de befinner seg på appen, og innholdet her endrer seg etter hvor på appen man befinner seg, for eksempel kan man se personens navn når man besøker en profil. Hoveddelen fanger brukerens oppmerksomhet, og her befinner hovedinnholdet seg i form av bilder og videoer andre brukere har postet. Man kan her bla nedover for å se mer. Hnn
er kan man med et enkelt dobbeltklikk like andre bilder. For å klargjøre budskapet i bildene er det også mulig å skrive undertekst på bildene, som gjrne er relativt kort. Under teksten er det et kommentarfelt hvor man ved et enkelt klikk kan tagge andre brukere eller kommentere. Det er også mulig å legge til på kartet hvor bildet er tatt. Nederst finner vi en meny som inneholder flere ikoner som har sine oppgaver, som
fungerer som et kontrollpanel.  Plasseringen er her gunstig fordi man på smarttelefoner og nettb
rett opplever større effektivitet fordi dette er nærmest tommelen. Her finner vi en hjem-knapp, en søkeknapp, en knapp for å publisere bilder og videoer, en knapp for oversikten over aktivitet på ens engen bruker sammen med en knapp som fører direkte til ens egen profil.

Et enkelt design gjør opplevelsen av effektivitet sterkere, og vi kan også se at fargene fra logoen stadig går igjen i designet. Dette er en app det er lett å orientere seg i fordi ikonene er enkle og forståelige, konstruktivt plassert i tillegg til at koblingene gir en følelse av at man tar en snarvei.

Nettbutikker, treningssentere, matprodusenter og reisefirmaer nyter godt av mulighetene Instagram har åpnet. Appen gjør det også mulig å vise livet fra sine beste sider til omverdenen, noe som kan være en viktig årsak til suksessen. Brukertallet øker stadig samtidig som utviklingen av appen fortsetter. Instagram dekker noen menneskelige behov, og er derfor med på å forme dagens samfunn. Bildene kan si mer enn tusen ord, altså informerer appen i stor grad til tross for sin enkelhet.

Kilder:

https://digitalsynopsis.com/design/new-instagram-logo/

http://www.gq.com/gallery/instagram-10-essentials-interview

[1] https://www.statista.com/statistics/253577/number-of-monthly-active-instagram-users/

https://blog.cleriti.com/bid/236516/using-instagram-for-business

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s