Digital samtid, del 1

Hva er internett, egentlig?

Ordet “internett” kommer fra kombinasjonen av de engelske ordene “interconnected” og “networks”. Internett, ofte kalt bare “nettet”, er et globalt informasjonssystem. Det forbinder millioner av datamaskiner og danner et nettverk der en hvilken som helst datamaskin kan kommunisere med en annen datamaskin, så lenge de er begge koblet til Internett. Når to datamaskiner er koblet over Internett, kan de sende og motta alle typer informasjon som tekst, bilder, taler, videoer og dataprogrammer. Den mest brukte delen av Internett er World Wide Web (ofte forkortet “WWW” eller kalt “Web”). Ved å bruke Web, har du tilgang til milliarder av sider med informasjon (Rouse, 2014).

internet.png

Mens jeg så på Lo and Behold ble jeg overrasket over hvordan internett har utviklet seg i løpet av årene av sin eksistens. Den første meldingen som ble sendt på nettverk besto av bare to bokstaver; “LO”. Det var ikke en veldig lovende start på et system som en dag ville støtte 297 billioner e-poster hver eneste dag (Richard, 2013).

I filmen var det litt vanskelig å forstå hvordan enkelte mennesker måtte forlate familien sin, venner og jobb fordi de ikke tåler strålingen i hverdagen. En undersøkelse viser at forskere enda ikke har funnet en diognose for dette.

lo-and-behold

Livene våre har blitt drastisk endret siden Internett ble oppdaget i 1969. På så få år har Internett blitt en sentral del av millioner av menneskers hverdag.

Hverdagene våre har blitt lettere ettersom vi nå har en stor kilde med informasjon om alt. Noen av tingene som ble endret i hverdagen vår er muligheten for kommunikasjon med andre mennesker. Før Internett ble oppdaget kunne vi ringe eller skrive brev til hverandre. I dag eksisterer det mange apper som vi kan bruke til å snakke med venner og familie. På en side er det positivt fordi vi kan holde kontakt med mennesker som bor på andre siden av kloden. Men på en annen side er det en ulempe. Vi tekster med hverandre istendfor å møte hverandre ansikt til ansikt. Ofte skjer det at selv om vi er med venner, tilbringer vi likevel tid på sosiale medier.

Et annet eksempel på hvordan Internett har endret hverdagen vår er at vi kan bruke Google og Google translate for å finne informasjon og slippe å bruke leksikon og ordbok. Nå kan vi også se på filmer online istedenfor å dra på kino.

Ja, hverdagene våre er mye lettere siden Internett ble oppdaget, men jeg håper at digital kommunikasjon og underholdning aldri kommer til å ertsatte det fysiske møtet.

 

Hvor mange timer bruker jeg daglig på internett? Hvilke apper og sosiale medier bruker jeg daglig?

På en vanlig dag bruker jeg omtrent sju timer på Internett. En stor del av tiden går til skolearbeid, og resten går til kommunikasjon med venner i tillegg til at jeg bruker tid til å strømme på serier og filmer.

De fire appene som jeg bruker mest er Messenger, SnapChat, Spotify og Instagram. Andre apper som jeg bruker daglig er Gmail,YouTube og Pinterest.

Facebook er trolig det mest kjente sosiale nettverket i Norge. Statistikken viser at antall daglige aktive Facebook-brukere i Norge i 2016 er over 3 millioner mennesker. Snapchat er også en populær og morsom app. Statistikken viser at over 2.7 millioner mennesker over og under 18 år har snapchatprofil. 70% av de snapper daglig (Svein, 2016).

Hvor mange i Norge som ikke bruker Internett?

Ifølge en undersøkelse i 2015 var det 90% av befolkningen som brukte Internett i Norge månedlig og 83% som benyttet internett daglig (Kjetil, 2013).

Hvordan kan økningen i ensomhet som Ungdata- undersøkelsen viser, skyldes den digitale måten vi kommuniserer på?

Undersøkelsen viser at mange bruker mer tid på Internett og sosiale medier enn noen annen aktivitet, bortsett fra det å sove. Mange ungdommer som tilbringer mer tid på nettet enn sammen med venner ansikt til ansikt, sier at de ikke har en eneste nær venn. Vi sier da at de lever i en virtuell verden, hvor de ikke ikke behøver å være sosiale.

beba

Fire punkter som kjennetegner kommunikasjon på sosiale medier er flere møtepunkter, store sosiale nettverk, kortere tidsintervaller og mange-til-mange situasjon.

Hva er forskjellen på vertikale og horisontale sosiale systemer?

Vi skiller mellom horisontale og vertikale sosiale systemer. Det vertikale sosiale systemet er for eksempel skole, venner, familie, trening. Det kjennetegner at vi er fysisk sammen i større eller mindre grupper. Det horisontale systemet er sosiale medier, som for eksempel Facebook, Instagram, Snapchat, blogger, YouTube og Wikipedia.

I det vertikale sosiale systemet kan vi ikke bestemme selv. Vi kan ikke bestemme hvem som spiller i tennislaget eller hvem vi skal gå i klasse med. Mens i det horisontale sosiale systemet har vi mer frihet. Vi kan bestemme selv hvem vi skal være venner med på FaceBook eller Snapchat. Vi kan finne mennesker som har samme interesser som oss. Språklige og kulturelle minoriteter kan nå bruke sosiale nettverk ved å kommunisere med andre som har samme språk eller kultur.

Med en smartphone har vi alltid tilgang til Internett. Ved hjelp av en smartphone og apper kan vi få tilgang til nødvendige informasjon. Vi lærer også å være selvstendige og selvhjulpne. Vi kan lære ett nytt språk, skrive blogger, lage YouTube kanaler og orientere oss ved å bruke Google Maps. Våre muligheter er grenseløse.

 

internet2.png

Kartlegging av min hverdag

Når jeg står opp sjekker jeg sosiale medier for å oppdatere meg. Deretter  drar jeg på skolen og bruker internett i noen fag for å finne informasjon. Jeg er på skolen i gjennomsnitt sju timer hver dag. Når jeg kommer hjem, gjør jeg leksene mine før jeg sjekker sosiale medier eller trener. Etter jeg er ferdig med lekser, drar jeg på trening eller er med venner. Før jeg legger meg pleier jeg å se en episode av en serie og er også litt på sosiale medier.

I tillegg har jeg en jobb som tennistrener. Jeg jobber tre ganger i uka. Jeg tilbringer tiden sjeldent alene på rommet og prøver å sove i minst åtte timer hver natt.

 

Kilder:

http://searchwindevelopment.techtarget.com/definition/Internet

http://www.whoishostingthis.com/blog/2013/06/17/internet-then-and-now/

http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/

http://iktnytt.no/nordmenns-bruk-av-internett/

https://no.wikipedia.org/wiki/Internett

DIGITAL SAMTID- DEl 1 heftet

Leave a Reply

